Wedstrijdverslag

2018

Lamera – Portugal november 2018

Vrijdag:

Op vrijdag stond er niet zoveel gepland. Eerst had ik mijn vlucht naar de hoofdstad Lissabon, daarna ging ik samen met het team naar het circuit. Het circuit zag er fantastisch uit!! Het circuit zat vol met hoogteverschillen en afwisselende bochten van snelle tot trage. Een echte droom om er te rijden! Na alle administratie was het tijd om het circuit te verkennen. Samen met mijn teamgenoten stapte ik het circuit af. Hierna moesten we nog onze stoelen positioneren in de wagen. En zo snel was de eerste dag voorbij.

Zaterdag:

Vandaag begon alle actie, eerst nog even de warm-up, een korte kwalificatie, en tot slot de race.

Na de warm-up had ik al een goed gevoel over de wagen. Na overleg met onze ingenieur besloten we kleine aanpassingen te doen voor de kwalificatie. De kwalificatie moest door 2 piloten gereden worden, en de snelste tijd van elke piloot werd opgeteld. Aan de hand van die som kenden we onze startpositie. Eerst nam mijn teamgenoot het stuur en vervolgens ik. Ik deed meteen een fantastische tijd!! Ik had de 5de tijd, maar mijn teamgenoot had een langzamere tijd waardoor we 14de moesten starten. Uiteindelijk maakt je start positie niet veel uit in een 24 uur wedstrijd.

(stint = de voorziene tijdsduur van de piloot)

Het team en ik hebben samen besloten dat ik de nacht stint voor mijn rekening zou nemen, maar ik deed niet 1 enkele stint maar elke keer dubbele stints. Dit betekende dat ik elke keer de auto in stapte voor 2:30 uur. Ik nam het stuur over toen onze auto 5de in de klasse stond en 14de algemeen. Halverwege mijn stint begon het te regenen! Net waar ik op hoopte. Het was ondertussen al goed donker en ik was zeer geconcentreerd en heel snel! Ik reed constant even snel als de top 5, ik reed ook een hele tijd samen met de auto van op de 4de plaats. Na mijn stint gaf ik het stuur over en stonden we 1ste in onze klasse en 7de algemeen.

Helaas stond het geluk niet aan onze kant. Er brak een onderdeel in het differentieel waardoor mijn teamgenoot in de pit moest komen. Dit onderdeel maken kostte ons 45 minuten, vanaf dat moment wisten we dat een podiumplaats niet meer haalbaar was. Ik nam het stuur weer over in het midden van de nacht op een 8ste plaats in onze klasse en 18de algemeen. We stonden 18 rondes achter op de auto net voor ons in de klasse. Ik was zeer gefocust en vastbesloten alles te geven, ik zette tijdens deze stint zelf even de beste sector 1 tijd. Na terug 2;30 uur in de auto stapte ik uit. We stonden nog maar 8 rondes achter, niet slecht gereden dus. En zeker als je weet dat het niveau van de piloten hier hoger ligt.

Nu was mijn er mijn 3de en laatste stint er. We stonden op de 7de plaats in onze klasse en 18de algemeen. Het bleef maar regenen en dit was maar goed ook, want op die manier kon ik veel meer tijd terugpakken op de concurrentie. Ik zat terug zat bij de 5 snelste van de baan op dat moment. Ik zorgde voor veel aandacht en moest er zelfs een interview doen. Ze spraken er over “een nieuw jong Belgisch talent in de autosport”. Dankzij mijn rijkunsten in de regen zette ik de auto op de 6de plaats in onze klasse en 16de algemeen. De andere 2 piloten reden de overige uren. Zij konden deze positie vasthouden tot het einde van de wedstrijd.

Ik blik terug op de wedstrijd met een gemengd gevoel. We hadden kunnen meerijden voor een overwinning in onze klasse en een top 5 algemeen als we gespaard waren gebleven van pech. Maar ik onthoud dat ik alles heb gegeven en mezelf goed heb getoond aan de race wereld! Toch kregen we een beker!!! Genius Water Racing eindigde het seizoen met een 3de plaats in het jaarklassement!

Nu is het seizoen echt gedaan. Ik kan nu volop beginnen te oefenen om mezelf nog beter voor te bereiden op wat er komt. En het is ook tijd om sponsors te zoeken. Zonder hun kan ik mijn droom en mijn talent niet verder zetten. En dat zou toch echt wel zonde zijn.

Tot slot wil ik Iedereen bedanken die me gesteund heeft tijdens het jaar! Zeker al mijn sponsors, maar op de eerste plaats komen mijn ouders! Dankzij hen sta ik waar ik nu al sta! En samen vechten we naar de top!!!

Karting Mariembourg oktober 2018

Eigenlijk was deze wedstrijd niet gepland maar omdat onze FunCup auto niet op tijd kon hersteld  worden besloten we om nog eens te gaan karten.

Vrijdag:

Vrijdag waren er enkel trainingsessies gepland, alles verliep vrij goed. Samen met Christof, mijn mechanieker, werkten we aan een goede afstelling en die vonden we ook, echter, de motors liepen deze keer niet zoals verwacht, we kwamen ongeveer 2 km/uur tekort op de rechte lijn. We sloten wel de dag af met mooie top 5 resultaten.

Zaterdag:

Vandaag stonden er weer enkele trainingen en een kwalificatie op het programma. Doorheen alle trainingen verliep alles goed. Zoals gewoonlijk bleven we werken aan een nog betere afstelling. De motor leek al beter te gaan, maar tegenover de andere piloten was het nog een heel verschil. Net voor de kwalificatie begon het te regenen, net waar ik op hoopte eigenlijk. Alles verliep goed, ik stond op momenten op de 1ste plaats maar net in de laatste 2 rondes kwam ik achter een paar andere karts terecht die mij ophielden omdat het net dan is wanneer je in de regen het snelste rijdt. Helaas werd ik te hard opgehouden door hun. Hierdoor had ik maar slechts de 12de tijd van 32 piloten.

Zondag:

Zondag waren er 2 wedstrijden en een finale. Tijdens race 1 werd er veel geduwd en getrokken tijdens de start. Het kostte mij veel moeite om door het verkeer te gaan zonder schade, maar moeilijk gaat ook. Ik finishte hier op een 9de plek en mijn tijden waren even snel en soms sneller als de top 3! Tijdens de 2de wedstrijd werd er minder gevochten en was er niet zoveel te zien. Alle pelotons waren verdeeld en er waren niet zo heel veel inhaalbewegingen. Toch kon ik bij de start nog een plaatsje winnen en eindigde ik 8ste! Finale: Tijdens de finale mocht ik dus op de 8ste plaats vertrekken. Een redelijk goede plaats omdat je dan toch al dichter bij de kopgroep zit. Tijdens de start moest ik wel even uitwijken omdat er iemand crashte. Hierdoor verloor ik enkele posities maar ik vocht terug en stilaan won ik plaatsen terug. Ik kwam dan ook als 6de over de finish, het was niet het resultaat dat we verwachtte maar het belangrijkste is dat we weten dat we genoeg snelheid hadden om mee te draaien in de top 3 !!

13 oktober – verjaardag verrassing met Lamera wagen

Onlangs was ik jarig en mijn ouders hadden een originele verrassing voor mij in petto

Ik kreeg de kans op Spa Francorchaps om een Lamera cup wagen te testen. Dit is een auto die wordt aanzien als de hogere klasse van de FunCup. Deze auto heeft wel een vermogen van 320 PK voor ongeveer 900 kilo. (er zijn ook een paar foto’s voorhanden onder het hoofdstuk “foto’s”)

Mijn rij tijd werd in 2 verdeeld, zo kon ik tussen de sessies door naar de data kijken en mezelf verbeteren. In de ochtend had ik mezelf voorgenomen rustig aan te doen maar dat lukte niet zo goed, na 3 rondes ging ik al voluit! De auto voelde geweldig aan. Na mijn 1ste sessie kwam ik uit de auto met een goed gevoel maar ik wist dat er nog verbetering kon gemaakt worden, al wist ik dat ik het goed gedaan had. Op het moment dat ik uit de auto stapte kwam de teambaas naar me toe om me te feliciteren, Ik had zonet het record van de auto verbroken!!!

Na een kijkje genomen te hebben naar de data op de computer wist ik waaraan ik kon werken. En ja hoor, ik verbeterde de tijd weer! Ik sloot de dag af met een fantastisch gevoel. Mijn tijd is maar 1,5 sec trager dan de Pole Position van de wedstrijd. En dit met een totale rijdtijd van 1 uur en versleten banden!

Ik kijk uit naar een volgende keer, en wie weet is dit wel een optie naar volgend jaar toe. Tot slot werd ik gevraagd door de teambaas om in november mee te doen aan de 24 uur van Portimão in Portugal! Dit zie ik meteen zitten, maar dit is niet haalbaar wegens financiële redenen…

06 oktober – FunCup op Assen

Het was de eerste keer dat ik naar Assen ging, een mooi en snel circuit. Vanaf de eerste trainingen waren we bij de top 10! De race tijden van mijn teamgenoot en mij waren nagenoeg hetzelfde.

Dan was er de kwalificatie. Alles liep vanzelf en Ik zette de 5de tijd neer maar door een kwalificatie reglement kwamen we op de 1ste plaats te staan, dit wou zeggen dat ik, wij, voor de eerste keer met de FunCup op Pole Position konden starten starten!

Bij de start moest ik het tempo aangeven. Ik kon 2 rondes lang de leiding houden maar door bepaalde situaties heb ik deze moeten afgeven en reed de kopgroep weg. We bleven ongeveer 3 uur op de 5de plaats. Toen er een safety car moest ingrijpen kwamen we uit op de 13de plaats. Daarna werd het 1 grote inhaalrace waarin ik toch nog 40 seconden kon goedmaken op de kopmannen! Door goed teamwerk gingen we het laatste uur in op een 6de plaats.

Ik nam de finish dan voor mijn rekening. Ik voelde stilaan dat er iets mis was met de wagen en inderdaad, 30 minuten voor het einde begaf onze versnellingsbak het, game over.

Ik ben heel tevreden over wat ik heb kunnen bewijzen, de jongste piloot maar ook één van de snelste! Nu is het uitkijken naar aankomende zondag, ik ga namelijk op Spa een Lamera cup testen, misschien iets voor volgend jaar.

Karting/ Genk – juli 2018

Vrijdag: het was weer een snikhete zomerdag. Niet evident om dik ingepakt, met helm en handschoenen, op een gloeiend warm circuit, te gaan racen. Maar de warmte had blijkbaar weinig invloed op mijn prestaties. Al vanaf de eerste trainingen konden we onszelf “meten” met de topmannen. Wij hebben van de trainingen gebruik gemaakt om veel met de motor bezig te zijn. Ik kon deze dag afsluiten met een goed gevoel!

Zaterdag: vandaag waren er 2 trainingen, een kwalificatie en een wedstrijd. De trainingen verliepen vlekkeloos en ik kon makkelijk meedoen met de top 5. Dan was het alweer tijd voor de kwalificatie. Ik besloot om alleen te gaan rijden, soms wachten piloten op elkaar om dan zo in groep een snelle tijd te rijden, maar deze keer voelde ik mij sterk genoeg om alleen te rijden en dat was een goede zet, ik had de 8ste tijd op 61 piloten! Deze uitslag zorgde ervoor dat ik in elke wedstrijd als 5de mocht starten. Toen begon de wedstrijd. Ik had een goede start en reed op  3de plaats. Samen met de nrs. 1&2 reden we weg van het peloton. Na 2 rondes wou de 2de de 1ste inhalen maar dit liep niet goed af, iedereen kent wel het spreekwoord “2 honden vechten om een been en de 3de gaat ermee heen” en zo was het echt, ik nam de leiding en kwam als 1ste over de finish!!

Zondag: vandaag stonden er nog 3 wedstrijden en een finale op de planning. Tijdens de wedstrijden verliep alles goed, ook hadden we gekozen om deels onze banden te sparen voor de finale. We waren 2x 3de en 1x 4de. Deze uitslagen zorgden ervoor dat ik in de finale terug als 5de mocht starten! De finale ging moeilijker als verwacht. We hadden een vergissing gemaakt in de bandendruk. Dit resulteerde in goede prestaties in het begin van de race maar mindere naar het einde toe. Na vele gevechten en inhaalacties ben ik als 8ste gefinished. Ik ben zeer tevreden met dit resultaat! Dit geeft me een extra boost voor de laatste wedstrijd in Ostricourt. Hopelijk zie ik jullie daar!!!

FunCup/ 25h Francorchamps juli 2018

Eindelijk, het grootste jaarevenement in de FunCup ging van start. Ik heb maanden mezelf getraind en voorbereid op deze 25 uur van Spa en nu kon ik aan de slag met op donderdag de vrije trainingen.
Ik was ingeschreven op 2 auto’s van ons team, een monoplace (#65) en de biplace (#361). De trainingen verliepen goed. We hebben in samenspraak met alle teamgenoten de afstelling van de auto toch nog geoptimaliseert en ook door deze  aanpassingen wisten we onszelf in de top 3 te zetten van 115 auto’s.

Vrijdag waren er de qualificaties. Deze verliepen niet zoals verwacht. Na een kleine aanrijding met de Biplace moesten we al snel onderdelen vervangen. Hierdoor stuurde de auto weer anders. We konden ons als 11de (in onze klasse) qualifiëren. Met de monoplace stonden we 38ste maar door een overtreding werd onze snelste tijd gewist. Dus moesten we als 48ste starten.

Zaterdag was de start om 16 uur. Ikzelf nam de start niet voor mijn rekening. Mijn teamgenoot wist de biplace van 11 naar 6 te rijden en tot aan de avond hebben we in de top 5 gestaan. Toen we een kleine aanrijding kregen belandde we op de 11de plaats.  Ikzelf nam toen het stuur over en na een anderhalf uur rijden kon ik de auto weer op de 5de plek zetten.

Mijn 2de rit was om 1 uur in de ochtend. Die verliep niet zo goed, net bij het uitrijden van de pits was er een kortsluiting aan de lichten waardoor ik door de nacht ging met enkel mijn kleine standlichten. Toch heb ik ons 2 plaatsen kunnen doen opschuiven. Na mijn rit ging ik enkele uren slapen want ik reed daarna pas in de ochtend.

Toen we terug in de box kwamen zagen we iets wat we niet verwacht hadden. De biplace had een groot ongeval gehad. Heel de auto was “perte totale”. Dus dat betekende einde race voor de biplace. Gelukkig had ik nog de mogelijkheid om met de monoplace te rijden.

Met de monoplace ging alles fantastisch goed. Ik ging anderhalf uur aan een stuk rijden. Tijdens die tijd heeft er geen enkele auto mij ingehaald. Mijn tijden waren gelijk aan de top 10 op dat moment.

We wisten echter dat we niet meer konden meestrijden voor de top want tijdens de nacht had de monoplace ook enkele keer motorpech gehad. We finishten 59ste van de 115. Dit was niet het resultaat waar we op hoopten, maar we hebben kunnen tonen dat we de snelheid hadden om mee met de top te rijden.

Ik wil graag al mijn sponsors bedanken om dit mogelijk te maken en ook Leader racing voor de goede auto.
Ook speciale dank aan Alain van de betonwerken voor het gebruik van een mobilhome.
Nu is het uitkijken naar het BENELUX kampioenschap in Genk fat plaats heeft binnen 2 weken

FunCup/ mei 2018

You tube filmke met Nygel zijn eerste plaats

https://www.youtube.com/watch?v=Pcixj9K506I&feature=youtu.be

FunCup/ mei 2018

Zaterdag begon alles met de qualificatie ronde. Voor mij was dit meer een training omdat ik nog nooit had gereden op Zandvoort. Na enkele rondjes gereden te hebben voelde ik de wagen perfect aan en kende ik het circuit al. Na 2 uur qualificatie zijn we dan 21ste algemeen en 2de in onze klasse geëindigd. Een zeer goed resultaat dat we graag zouden doortrekken naar de race van zondag

Zondag was de dag waar ik zo lang had naar uitgekeken. Het was van maart geleden dat ik nog een autorace had gereden. Er waren die dag 2 wedstrijden van elk 3 uur. In de 1ste race nam ik een slechte start maar ik wist mezelf helemaal te “herpakken” want na 1 uur rijden stonden we 1ste in onze klasse en 16de algemeen. Het 2de uur werd gereden door mijn teamgenoot. Hij was niet even snel en daarom was het belangrijk voor hem om vooral geen plaatsen te verliezen. Het laatste uur nam ik weer voor mijn rekening. Na weer prima gereden te hebben heb ik onze wagen naar een eerste overwinning kunnen brengen!

De 2de race. Hier ging podium halen moeilijk worden omdat we een stop te weinig gedaan te hadden in de 1ste race. Maar we hebben alles op alles gezet. Deze keer heeft mijn teamgenoot het eerste uur gereden. Toen ik het stuur overnam stonden we laatste in onze klasse. Na veel inhalen en leuke gevechten op de baan met ervaren piloten heb ik de auto tot op de 2de plaats kunnen brengen. Het laatste uur was voor mijn teamgenoot. Maar helaas was podium halen niet meer mogelijk. We zijn in de 2de wedstrijd 4de geëindigd.

Ik ben zeer blij met het resultaat. Ik heb van alle piloten felicitaties gekregen vanwege mijn snelle rondetijden en mijn mooie rijstijl. Dus blijkbaar kan ik wel aan een stuur draaien. Ik zou graag Nissan Leo Peeters nog eens extra willen bedanken om dit alles mogelijk te maken en ook Leader Racing voor de fantastische auto en de goede hulp! Mijn volgende wedstrijd zal op Spa Francorchamps zijn. Ik neem deel aan de langste wedstrijd in de wereld, de 25 uur van Spa Francorchamps!

Karting/ Francorchamps april 2018

Vrijdag: op vrijdag had ik nog examens op school, maar omdat ik echt nog wou gaan trainen ben ik van Brugge naar Francorchamps gegaan voor 1 training. Deze training ging niet slecht aangezien we nog niets aan de afstelling gedaan hadden.

Zaterdag: we hadden maar 2 trainingen op de planning. We hebben hard zitten zoeken naar een goede afstelling want de kart was niet baanvast. De trainingen waren altijd in de top 10. Dan hadden we da moeilijke qualificatie, er werd veel getreuzeld op de baan waardoor ik geen echte toptijd heb kunnen rijden. Ik heb dan ook de 26ste tijd van 72 gereden. We hadden ook al een wedstijd zaterdag, deze ging goed, maar door een ingeklikte bumper kreeg ik 5 sec straftijd, hierdoor werd ik 13de

Zondag: nu waren er nog 2 wedstrijden en een finale. De 1ste wedstrijd was ook slecht door een ingeklikte bumper, deze keer werd ik 18de.  De laatste race was eindelijk goed en was ik 5de! Maar door al de tegenslag heb ik de A-Finale niet gehaald. Ik moest dan ook 11de starten in de B-finale. Deze race ging goed want ik was de snelste op de baan. Na veel inhalen kwam ik als 2de over de meet.
Nu is mijn volgende wedstrijd in Zandvoort met de Fun Cup

FunCup/ maart 2018

Zoals eerder gepost waren er onvoorziene problemen opgetreden aan de auto (Evo 2 klasse) zodat ons team niet kon deelnemen, dit was natuurlijk balen tegen honderd per uur. We zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben zo dan toch nog een ander team kunnen vinden waarin ik kon meerijden. De auto was een Evo 3 klasse, dit is de hoogste klasse die er is. Ik ging vrijdagavond even langs bij het nieuwe team waar ik ook kennis kon maken met de baas en de auto. Hierbij kreeg ik tevens een heel goede uitleg over de auto.

Zaterdag stond er niet veel op de planning, uitgenomen veel administratie zoals altijd. Pas in de namiddag was er de kwalificatie. We reden met 5 piloten op 1 auto en alles werd zo georganiseerd dat elke piloot wel eens gereden had. Voor mij was het de eerste keer op het grote circuit van Spa-Francorchamps. Mijn oefenrondjes verliepen goed, ook omdat ik geen overhaaste dingen deed omdat het hier meer ging over het ontdekken van het circuit. De piloot met de meeste ervaring van ons team had een snelle tijd kunnen neerzetten maar die werd afgenomen omdat de limieten van het circuit niet zouden gerespecteerd zijn. Dus ipv. op plaats 20 te starten moesten we op plaats 46 starten en dit op 79 deelnemers.

Zondag was het een volledige regendag. We besloten dat we de start rustig gingen houden om zo geen schade te hebben in het begin van de race. Ik had nog nooit in de regen gereden op Spa wat toch iets meer druk op mijn schouders legde. Toen ik in de auto stapte stonden we op P36. De auto voelde super goed aan. Het rijden in de regen ging me zeer goed af. Toen ik weer uit de auto kwam, werd ik gefeliciteerd door het team, de auto had nog nooit zo snel in de regen gereden! Ik was 11 plaatsen naar boven gestegen en mijn tijden waren even snel als die van de top 10! Dit maakte me al zeer blij! Toen ik voor de 2de keer in de auto ging heb ik geen enkele keer gas kunnen geven omdat ik heel de tijd achter de safety car moest rijden. Na een wedstrijd van 8 uur zijn we 27ste geëindigd op de 79 en 12de in onze klasse! Een top resultaat voor mijn eerste keer. Mijn “optreden” is ook al in het oog gevallen van andere teams wat mij natuurlijk ten zeerste verheugd. Ik kijk natuurlijk uit naar de volgende FunCup race.

Er zijn ook foto’s genomen door mijne fotograaf/vriend, André Thys, die vind U terug in het hoofdstuk “Foto’s”, echt de moeite waard om eens te gaan koekeloeren.

Karting/ maart 2018

Op zaterdag waren er maar 3 trainingen en 1 qualificatie. De eerste training moest ik nog 1 van mijn een motor’s “roderen”. Training 2 en 3 gingen door in de regen, zoals de meesten weten rij ik wel graag in de regen. In deze 2 trainingen reed ik in de top 5. In de qualificatie ronde zette ik de 6de snelste tijd neer, waar ik natuurlijk uitermate tevreden mee was ( wetende dat er 83 piloten zijn in mijn klasse). En dan was er nog 1 wedstrijd. Ik startte op plaats 3 en heb deze plaats ook kunnen behouden.

Zondag stonden nog 3 races en 1 finale race op het schema. Race 1 van de dag werd ik weer 3e. Er gebeurde niets speciaals. De 2de race was er 1 om te vergeten, bij een opdrogende baan was ben ik toch nog uitgegleden op een natte plek, ik kreeg de kart niet meer aan de praat, deze race was ik laatstse. De laatste race had ik een probleem met de topsnelheid, hierdoor van plaats 3 naar 9 gegaan, toch een kleine ontgoocheling. In de finale moest ik op plaats 22 starten. Na een lange race van verdedigen en aanvallen ben ik 21ste geworden. Het probleem met de motor was, en is nog niet opgelost. In de vakantie gaan we trainen om dit probleem op te lossen.

2017

Genk 20 augustus 2017

Donderdag ben ik eerst zelf 2 piloten gaan coachen zodat ze zelf zouden verbeteren in hun rijden. Ik heb ze hun limieten doen verleggen en dat heeft goed uitgepakt want op het einde van de dag waren ze al een pak sneller!

Vrijdag ging alles fantastisch, ik was de hele dag de snelste zowel op droog als nat circuit.

Dus ik had er veel vertrouwen in de zaterdag, maar dat bleek al snel niet zo te zijn. Zowel mijn motor als chassis begonnen kuren te verkopen, en alles wat we ook probeerden te doen hielp niet. En zo begon ik dan aan mijn kwalificatie. Mijn motor maakte veel te weinig toeren en het chassis was gewoonweg niet goed, ik moet dus als 9de op de laatste plaats starten. Normaal gezien was er nog een wedstrijd voorzien maar door allerlei vele vertragingen is dit niet meer door gegaan.

Zondag zou het droog zijn, dus ik had weer een beetje hoop maar het bleek “wishfull thinking” te zijn, na de eerste wedstrijd werd ik 7de maar ik wist dat er iets niet klopte aan mijn motor en mijn chassis gaf niet genoeg “grip”.  Wat bleek dus, er was iets in mijn carburator kapot en we hadden weeral een breuk op een onderdeel van het chassis. Alles dus veranderd maar race 2 was nog steeds slecht, het leek er wel op of dat we niets veranderd hadden. Voor de finale was er totaal geen hoop meer, niets hielp wat we ook deden, de motor bleef slecht en door het chassis had ik veel te weinig “grip” op het circuit

Veel frustratie dus omdat zowel de motor als het chassis beneden alle peil waren, maar omdat ik niet wil weten van opgeven ga ik morgen naar Genk om naar de problemen te zoeken en ze op te lossen

Dan toch een lichtpunt tussen alle problemen door, ik ben uitgenodigd om mee te rijden op het WK

Nog een speciale dank aan de supporters die aanwezig waren op Genk

Francorchamps 30 april 2017

Op zaterdag waren er maar 2 trainingen en we zaten altijd in de top 5. Na overleg met Christof, onze mekanieker, hebben we enkele dingen veranderd aan de kart voor de kwalificatie. De kwalificatie was goed, al zat er feitelijk nog iets meer in, toch nog de 4de tijd gereden.

Zondag, eerste race, omdat ik een crash moest ontwijken heb ik enkele plaatsen verloren. Heb dan toch nog een paar piloten kunnen inhalen en ben nog als 6de binnen gekomen. De 2de race was heel wat minder want ik voelde dat de motor te weinig vermogen ontwikkelde op de rechte lijn waardoor ik maar 7de ben geworden. In de finale mocht ik op plaats 8 starten (zo goed als helemaal vanachter), ik had een goede start en had meteen de goede snelheid te pakken. Ik haalde elke ronde iemand in, goed racen dus en als 3de gefinisht. Als de race nog een paar rondes langer had geduurd was ik denkelijk op plaats 2 terechtgekomen, toch een opsteker naar de volgende race toe op Ostricourt

Het resultaat is dus dat ik mijn eerste podium heb behaald van het jaar(!) en nog beter, ik was ook de eerste belg op het podium! Eindelijk begint het vele trainen en het “tunen” van de kart zijn vruchten af te werpen, hopelijk kan ik deze lijn verder trekken en nog verbeteren, en vooral, gespaard blijven van niet voorziene problemen

Zoals altijd nen dikke mercie aan de supporters, en een klein surpluske voor mijne sponsor JES@ die speciaal tijd vrijgemaakt heeft om live aanwezig te zijn op Francorchamps

Mariembourg april 2017

Zaterdag was een heel wisselvallige dag, er waren 6 training sessies voor de senior.

Mijn mechanieker en ik hebben constant aan het zoeken geweest naar de beste afstelling van de kart om de snelheid toch nog iets te kunnen verhogen en op het einde van de dag hebben we toch een goede afstelling gevonden.

Zondag was de qualificatie, deze was op een droge baan. De kart voelde goed aan maar niet echt optimaal, toch heb ik de 7de tijd gereden op 0,1 sec achter de pole position. In wedstrijd 1 ging alles wel goed, ik heb lang zitten vechten voor plaats 5 maar die heb ik niet kunnen behalen omdat er een mechanische fout zat in de carburateur waardoor ik niet goed uit de bochten kwam. In race 2 mocht ik vanop plaats 6 starten. Ik voelde meteen dat er iets niet goed zat met de kart en door een inhaal actie van een team maat ben ik dan nog eens van de baan gegaan, game over, als 14de geeindigd.

Dit is zeker en vast een weekend om te vergeten, de volgende wedstrijd is in Spa voor het belgisch kampioenschap.

Mariembourg maart 2017

Vrijdag gingen we al naar het hotel. Naar deze wedstrijd keek ik hard naar uit omdat ik veel ben gaan trainen. Zaterdag begonnen we met de eerste training want er waren er maar 2. Alles ging al meteen goed, we hoorde meteen al bij de top 5. Na enkele kleine aanpassingen aan de kart gingen we naar de 2de training en die ging ook heel goed! En nu ging ik vol met zelfvertrouwen de qualificatie rijden. Alles voelde perfect aan en ik haalde dan ook de 3de plaats, wat niet slecht is als je weet dat op plaats 1 de wereldkampioen staat.
 

Zondag was er eerst de warm-up, hier ging ook alles goed. Dan race 1, de start ging fantastisch ik stond meteen op plaats 1 maar dat was van korte duur want ik had enkele problemen met het chassis waardoor ik niet goed de bocht kon nemen. Hierdoor finish ik als 5de. In race 2 ging alles goed, ik hoorde bij de toppers en ik eindigde 3de. In de finale mocht ik als 3de starten maar ik kreeg mijn kart niet gestart. Tegen 100 per uur de kart opzij, het euvel herstellen, terug naar mijn 3de startplaats, niks gebeurt, laat de race maar beginnen want ik sta op scherp. Dan een opdoffer van jewelste, blijkbaar staat er in het reglement dat het bij zo’n voorval verboden is om terug te starten vanop de voorziene startplaats, maw, ik moest feitelijk vertrekken vanop de laatste startplaats, gevolg, gedisqualifiseerd. Is in feite hetzelfde dat iedere belg de inhoud van het Belgisch wetboek moet kennen maar niemand kent het

Samengevat, het jaar begint in mineur. Eerst de eerste race van het seizoen afgelast (en dan zijn er maar 6), en dan 0,0ptn. in de afgelopen week, niet door mijn stuurcapaciteiten maar door een niet gekende reglementering, dat laatste doet nog het meeste pijn omdat ik dit jaar al veel ben gaan trainen en dat er altijd een verbetering van de prestatie was

Nu wil ik alles op de race van spa Francorchamps zetten en daar proberen te winnen.

En gisteren ben ik in Genk gaan trainen, in de regen, en na lang zoeken hebben we bijna de perfecte afstelling gevonden voor de kart. Dit geeft veel mij weeral meer vertrouwen in de regen.

Genk februari 2017 (trainingrace)

Zaterdag ochtend keek ik uit het raam en ik kon mijn ogen niet geloven, de baan was bedekt met sneeuw! Dit betekent dat ik niet kon trainen, maar vanaf ongeveer 12 uur was de sneeuw gesmolten en konden we er aan beginnen. Helaas was het Energy chassis niet zo fantastisch, alles wat ik probeerde om het ook maar een beetje goed te laten rijden werkte niet. Hierdoor was mijn qualificatie ook niet al te best, ik eindigde op plaats 25.

De eerste race op zondag was in de regen te rijden, na veel inhalen ben ik dan toch naar plaats 14 kunnen rijden. Tijdens race 2 was de baan droog en ging het chassis als een raket en heb ik de op 1 na beste tijd gereden, bij deze race eindigde ik 11de.

Dan de finale, ik mocht op plaats 15 starten! En alles verliep vlekkeloos, ik haalde stap per stap iedereen in en ik reed elke ronde het gat met de kopgroep dicht. Ik heb 3 rondes achter elkaar de beste tijd gereden. Uiteindelijk ben ik 6de geeindigd. Ik ben blij met het resultaat en ik kijk al uit naar de volgende race in Mariembourg.

2016

Mariembourg oktober 2016

De hele dag verloopt vlekkeloos, we reden constant top 5 tijden.

Dit is allemaal door mijn goede mechanieker, dankzij hem lag de kart perfect op de baan. Maar toen de qualificatie begon heb ik het zelf verprutst. Ik had geen goede positie gekozen en kon hierdoor mijn inhaal maneuvers niet optimaal benutten. Zodus, starten van op de 11de plaats.

De warm-up zondag ging goed, we waren de 3é snelste van de baan!

Race 1 begon goed en ik kon oprukken naar plaats 4, maar door een slechte inschatting van wat de piloot voor mij ging doen heb ik plaatsen verloren, als 10de gefinisht. Race 2 begon minder goed, een van de piloten vond het nodig om over mijn achterkant te rijden, dus al de tijd die ik had goedgemaakt was verloren, maar ik ben blijven doorzetten en zo toch nog op 9de plaats geeindigd.  Ik sluit dit seizoen af met een goed maar ook met een slecht gevoel, we hebben op het einde van het seizoen te veel pech gekend.

Woensdag heb ik mogen testen met een “schakelkart” op Genk. In het begin was het even wennen maar naar het einde van de dag was ik al de snelste “schakel” op de baan, op dat moment reden er 7 op de baan. Dat was dus een leuke ervaring dat zeker voor herhaling vatbaar is.

 

 

Er zijn ook een paar korte video fragmenten, zie onder hoofdstuk “Video’s”

Genk 21 augustus 2016

Derde en laatste race in het RACB verbond. Zaterdag tijdens de oefenritten samen met mijne mekanieker naar de juiste afstelling zitten zoeken voor de kart, eens dat dit gebeurd was altijd in de top 3 tijden zitten rijden, prima. Tijdens de qualificatieronde had de kart de neiging om weg te schuiven in de bochten,  zeer raar na de goede laatste oefenritten, met een niet al te schitterend eindplaatske, namelijk plaats 16

Zondag. Tijdens de warm-up was het aan het regenen, mijn trouwe supporters weten van mij dat dit 1 van mijn troeven is, maar omdat het nog maar de tweede keer was dit seizoen dat ik in de regen moest rijden was het toch even wennen, toch de negende plaats kunnen rijden. Race 1 was een “verwarrende” race met heel veel positiewissels, toch van de 16é plaats kunnen opschuiven naar de 14é plaats. De tweede race was chaotisch, 80% van de karts hadden schade aan hun bumpers omdat sommige piloten die vooraan reden plots op hun rem gingen staan, ofwel denken ze dat ze in het wilde westen zitten of is dit een nieuwe tacktiek van de rijkere ploegen? Alé, tweede race gefinisht op de 11é plaats na goed gereden te hebben. De finale race, starten vanop de 12é plaats, goed “gejaagd” op een groep die voor mij reed maar ik kwam een paar extra rondes te kort om dit ook te kunnen doen, gefinisht op de 10é plaats.

Daar het RACB verbond mijn hoofddoel was dit jaar moet ik zeggen dat ik in dit verbond niet de verwachtingen inlos die ik persoonlijk vooropgesteld had, MAAR!!!, er is zeer goed nieuws voor mij om mee te racen in het WK, lees maar verder in onderstaand hoofdstukje.

In het begin van het seizoen was er vooropgesteld dat ik mee zou racen in twee verbonden, namelijk het RACB en ASAF verbond. Ik had mij echter ook ingeschreven in het nederlands kampioenschaps verbond , het KNAF-CUP verbond. Omdat het niet zeker was dat ik al die races zou kunnen rijden (lees “beperkt budget”) werd er op mijn site hieromtrent ook niets gepost. Tot nu toe heb ik echter in dit verbond alle races kunnen mee rijden en hierin doe ik het zo goed als in het ASAF verbond, ik sta op tweede plaats!!! Een WK ticket verdien je door in de top 3 te staan van een nationaal  kampioenschap, maw, den dezen hier vertrekt naar het WK, zoals nen kangoeroe tegen het plafond gesprongen als ik dit nieuws vernam.

Conclusie: het verbond RACB is geen hoogvlieger geweest, in de verbonden ASAF en KNAF-CUP doe ik het heel goed en het WK ticket is binnen.

Een dikke mercie aan de talrijk opgekomen supporters en aan iedereen die meewerkt aan mijn kart passie

N.B.: hieronder de link naar de KNAF-CUP site waar U ook de rangschikking kunt raadplegen

https://www.knafcupiame.nl/resultaten/

Lommerange 14 augustus 2016

Dit is een race in het ASAF verbond. Een iets verder gelegen circuit maar ik wou hier wel goed presteren om minstens mijn derde plaats in de algemene rangschikking te behouden of zat er misschien meer in?

De trainingen en de voorronde gingen uitstekend zodat ik mijn eerste race kon starten van op de tweede plaats. Toen het startsein werd gegeven deed de kart die op de derde startplaats stond een mooie beweging en reed ons voorbij, lap, direkt naar de derde plaats en op achtervolgen aangewezen. Vanaf dan mijn mooiste racedag van het seizoen gereden. De 2 karts die voor mij reden ingehaald en zo de eerste race als eerste gefinisht. Wil ook zeggen dat ik de tweede race kon starten vanop de eerste plaats. In race 2 ben ik dus als eerste gestart en “gewoonweg” als eerste gefinisht!!!

Eindelijk nog eens gepresteerd zoals ik de vorige jaren deed. Met deze 2 fraaie eerste plaatsen en de nr.2 in de algemene rangschikking die niet aanwezig was moet ik dus normaal gezien op deze tweede plaats komen op de algemene rangschikking in het ASAF verbond, tof.

Volgende week de laatste race in het RACB verbond in Genk, als ik daar kan presteren zoals gisteren (en geen pech heb) zit er een zeer goede kans in dat ik daar nog een paar plaatskes hoger kan eindigen

Zoals altijd, iedereen bedankt die er bij was en hopelijk tot volgende week

Emmen 12 juni 2016 (verbond “KNAF CUP IAME 3”)

Na een lange tocht van een dikke 300 kilometer kwamen we vrij laat aan in het hotel, dus dat betekent meteen gaan slapen. Zaterdag was een mooie zonnige dag, al de trainingen verliepen goed, we zaten altijd in de top 3 tijden, we hadden ook geen motor problemen. Dan was er de qualificatie op zaterdag. die verliep niet slecht en ik werd derde.

Zondag: eerst was er de warm-up race,die ging ook goed en hadden we geen problemen. Bij race 1 ging alles goed, ik was de hele race als 2de aan het rijden maar omdat de nummer 1 een valse start had was ik eerste!! race 2: die verliep ook goed, hier werd ik terug 2de, maar moest ik wel regelmatig verdedigen op de piloot achter mij. Finale: deze race was zeer moeilijk, ik moest constant vechten voor plaats 2. Het was een echte nek aan nek race, maar op de rechte lijn had ik op het einde net niet genoeg snelheid om als eerste over de streep te komen. dan toch nog op een mooie 3de plek kunnen finishen

en nu is het oefenen voor mijn race in genk

Ostricourt 29 mei 2016

Bizarre omstandigheid, mijne pa kon ni mee omdat mijn mama in het ziekenhuis lag. Dan toch nog ne maat gevonden van mijne pa die met mij naar de hel van het noorden wou vertrekken. Al is er een serieuse letter mis aan die gast, hierbij nog eens mijn grote dank. Daarenboven was mijne vaste mekanieker er ook niet omdat die met examen bezig was, dus ook een andere mekanieker al verliep de samenwerking hiermee zeer goed. 1 pluspunt, ik heb deze keer wel altijd goed gegeten . (ter info, dit was een ASAF race)

Zaterdag. Tijdens de eerste training ging het als mis, motor blokkeerde, met de kart op het vervoerskarretje van het circuit moeten gaan, er zijn plezanter ogenblikken als dat. Daarna, bij kontrole van de motor, gezien dat de zuiger (piston) kapot was (zie ook bij foto’s). Reserve motor plaatsen en alles in orde zetten om de voorronde te rijden. Geen al te beste plaats, als tiende van de twaalf renners gefinisht, uitgenomen de eerste 3 coureurs eindigde iedereen binnen 2/10é van een sec., zo cruciaal is het op dit niveau geworden

Zondag. Een paar keer moeten de banden verwisselen door het wispelturig weer. De eerste race heb ik het niet zo best gedaan, nagelaten van de motor iets “rijker” te zetten nadat ik zag dat de andere renners van mij wegreden na bochtenwerk, resultaat, als tiende gefinisht maar er was 1 kart met strafpunten, hiermee dus toch nog op de negende plaats geeindigd. De tweede race dus gestart vanop plaats 9, hier heb ik het dus wel goed gedaan. In de eerste rondes (er waren 15 rondes) bijna direkt naar plaats 7 opgeschoven, de rondes erna heb ik er nog 3 kunnen voorbij rijden zodat ik mooi op de vierde plaats finishte, met als opsteker, 2é of 3é vlugste ronde tijd!

Afwachten wat dit gaat geven in het algemeen klassement. Nog een woord van dank aan het DFK team, de vervangende mekanieker en aan de maat van mijne pappi en natuurlijk aan de talrijk opgekomen supportersbende

Francorchamps 1 mei 2016

Vrijdag vertrokken naar het koude Francorchamps voor de tweede RACB race (Belgisch kampioenschap). Hoe korter we bij onze verblijfplaats kwamen hoe meer sneeuw dat er lag, had ik dat geweten had ik nen kerstboom meegepakt om de sfeer nog plezanter te maken. Omdat we vrij laat toekwamen heeft mijne pappi het eten klaar gemaakt, ik heb dan maar gedaan ofdat het goed was  Happy-Grin

Genoeg gezeverd, zaterdag, grote problemen met het gekende variabel belgisch weer. Na veel opzoekwerk en overleg dan toch geopteerd voor regenafstelling van de kart maar wel met “slik” banden. Resultaat, achtste plaats. Een stuk beter als in de eerste manche, maar toch …

Zondag, zodus vertrekken vanop plaats acht. Race 1, goed gereden en als vierde gefinisht. Race 2, (terug vertrekken vanop plaats acht) feitelijk weer een goede start maar ik kwam iets te kort op topsnelheid, resultaat, als zesde gefinisht en sleutelen aan de kart. De finale, hier mag ik vertrekken op plaats vier. Goed racen en zo een plaatsje kunnen opschuiven, in de laatste ronde toch nog iemand over mij moeten laten gaan zodat ik vierde finishte.

Francorchamps was dus een race waar ik gespaard ben gebleven van allerhande pech dat zich vertaalt in een mooi eindresultaat, denkelijk ben ik in de algemene rangschikking van plaats 21 naar plaats 9 opgeschoven maar het is nog afwachten op de officiele rangschikking dat eerstdaags zal gepost worden

Zoals altijd, nen dikke mercie aan de supporters en mijne mekanieker (en hopelijk de volgende keer ook aan Mc. Donalds of de Quick!)

Mariembourg (BE): 10 april 2016

Eeerste koers in het verbond ASAF. Een kort verslag omdat alles “normaal” verlopen is. Tijdens de trainingsronden verliep alles goed, altijd in de top 5 tijden gereden. In de eerste race heb ik lang op de derde plaats gereden totdat er toch nog iemand mij voorbij reed en ik zo op de vierde plaats eindigde. De tweede race van in het begin tot op het einde op de vierde plaats gereden, dus ook terug als vierde gefinisht. In het verbond ASAF sta ik dus vierde in de rangschikking wat geen slecht begin is, volgende keer probeer ik uiteraard van een plaatsje hoger te eindigen

Mariembourg (BE): 13 maart 2016

Voila, de eerste race van het het nieuw jaar zit erop. Was een race in het verbond RACB, het beste dat Belgie te bieden heeft, wilt dus ook zeggen met de betere piloten en karts. Dit gezegd zijnde, ik heb het eerlijkheidshalve ook ondervonden. In het verbond waar ik de laatste 2 jaar in mee reed stond ik altijd van het begin tot het eind op de eerste plaats, nu is het wel iets anders uitgelopen, al ben ik niet gespaard geweest van een paar “male chancekes” waar ik niks kon tegen inbrengen. Het groot probleem is dat er in het verbond RACB maar 3 races op jaarbasis worden gereden, bij een mindere prestatie, of pech door andere veroorzaakt, is het dan natuurlijk zeer moeilijk om terug naar boven te krabbelen.

‘t Was koud in Mariembourg, zaterdag was er dus de kwalificatie race die bepaalt op welke plaats dat men op zondag mag vertrekken, altijd zeer belangerijk dus. Ik was super gemotiveerd, eerste race en nieuw verbond + ik had genoeg gaan trainen op Mariembourg om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen neer zetten. Alles verliep uiterst goed totdat de kart moeilijk deed, oorzaak, scheurtje in de carburator, resultaat, teruggevallen naar plaats 24, miljaarde (1)!

Zondag dan maar vertrekken op plaats 24. (er waren 27 pl.) Tijdens ronde 5, van de tien, was er een kart die mij niet had gezien en mij volledig van de baan reed, ik was precies nen hoovercraft, miljaarde (2)! Van plaats 27, in 5 rondes,  toch nog een paar plaatskes kunnen opschuiven en als 23é gefinisht.

In de tweede manche, waarin ik ne keer geen pech had,  kon ik een inhaalactie doen en zo finishen op de 16é plaats (spijtig dat er maar 10 rondes zijn)

De finale race; in de eerste ronde ging het weer mis, er waren een paar karts die ineen gereden waren in bocht 3, ik was er niet bij maar door dit voorval was ik opgehouden en zo ging ik door bocht 4 als laatste ,(p27) miljaarde (3). Met nog 14 rondes te gaan was het dus alles geven wat ik kon om toch een redelijk goed resultaat neer te zetten. Dan toch nog een twaalftal karts kunnen inhalen zodat ik 14é finishte, niet het verwachtte resultaat maar als ik zie wat voor een pech dat ik had durf ik zeggen dat ik het best goed heb gedaan

Kort beschouwd, geen al te goed resultaat door allerhande pech maar in feite toch goed gereden. Het is dus uitzien wat mijn prestaties zullen zijn als ik ne keer geen pech ga hebben.

Zoals altijd, iedereen ……….,bedankt. Hopelijk tot de volgende race

2015

 Nygel  Dubbel kampioen 2015    Congratulations

Genk (BE): 15 november 2015

Opdracht volbracht, de lijn van verleden jaar kunnen doortrekken door terug in mijn klasse te winnen en  in de gezamelijke klasses. Wat opvalt is dat ik toch een stuk minder eerste plaatsen finishte en toch nog met groot verschil win in de gezamelijke klasses, dat was verleden jaar wel effekes anders want toen won ik maar met een paar puntjes meer. Dit wijst erop dat iedereen toch zijn stuk pech heeft gekend.

Door mijn voorsprong in punten was het in Genk niet noodzakelijk om risico’s te nemen om eerste te finishen, onze tactiek was dus van de koers goed te kontroleren en te zien dat ik in de top 5 kon eindigen in de 3 races. In de eerste race had ik een meevaller omdat mijn directe concurrenten het niet zo goed hadden gedaan en ik toch een derde plaats kon rijden. Onze tactiek gevolgd in de tweede race en hier ook derde plaats gereden, hiermee was ik dus al zeker dat ik terug kampioen was in de beide rangschikkingen. In de derde race was er een botsing waar ik bij betrokken was, kart en de race naar de vaantjes maar de buit was toch al binnen. Er zijn ook een paar filmkes gemaakt in Genk, die zijn terug te vinden bij “video’s”

Ons team had terug een bus ingelegd en ik heb dus goed kunnen vieren met mijn supporters. Nen goeie hotdog en bier a volonté zorgde ervoor dat sommige supporters ‘s avonds dachten dat we met dubbel zoveel man terug naar huis vertrokken, als ge mij verstaat !

‘t is afgezaagd maar het moet gebeuren omdat het racen anders voor mij gedaan zou zijn, een dikke proficiat en mijn (ons team) grote dank aan de zo belangerijke sponsors, supporters, mijne mekanieker en het D.F.K Team

Volgend jaar ga ik terug racen maar het zal anders zijn als de voorbije jaren, info hieromtrent volgt later.

Francorchamps (BE): 04 oktober 2015

Een zeer beknopt verslag omdat ik veel werk heb, school/gewone kompetitie/komend WK…….

Race 1: eerste / race 2: tweede / race 3: vijfde

Al bij al een goede uitslag en het voornaamste is dat de voorsprong in punten behouden blijft. Ik ben nu in volle voorbereiding voor het WK in Le Mans op 17/18 oktober, een goei test om te zien waar ik sta tussen de grote der aarde (lees misschien liever, zij met een groot of onbeperkt budget)

Volgende maand de laatste koers van het jaar in Genk, er wordt,  zoals verleden jaar, terug een bus ingelegd voor de supporters, zie meer info bij “nieuws / randinfo”

Emmen (NL): 13 september 2015

De laatste verre verplaatsing van dit seizoen. Zaterdag ging alles goed alleen een probleem met de carburator maar dit was snel te herstellen. Zondag tijdens de kwalificatieronde ondervond ik dat ik een beetje te weinig “grippe” had op de banden maar ik kon toch een mooie 2é plaats verzilveren

Eerste race: tegen iedereen vriendelijk goeiendag gezegt en van de start tot de finish altijd eerste gereden. Tweede race: tot de voorlaatste ronde eerste gereden, maar ik kon niet verhinderen dat er een andere kart in mijn kielzog bleef hangen, dan een een klein onoplettendheidje van mijner wege, weg eerste plaats, maar toch nog mooi tweede. Derde race: hier was ik altijd op achtervolgen aangewezen. De piloot voor mij had een tandwiel gestoken waarmee hij super veel toeren kon maken wat een voordeel is bij bochtenwerk , nu reed hij van start tot finish eerste, geen doorkomen aan, tweede dus in de derde race

Al bij al heb ik een goede zaak gedaan want mijn rechtstreekse concurrent in de rangschikking heeft ook niet goed gepresteert, zodoende ben ik terug een paar puntjes uitgelopen op de concurrentie maar moet nu wel rekening houden met 2 achtervolgers ipv 1

Met nog 2 races te gaan op belgisch grondgebied, wat toch een voordeel is voor mij, heb ik in de 2 rangschikkingen toch al in de 60 punten voorsprong, zekers nog niet gewonnen maar toch al een stuk reserve ingebouwd

 

Genk (BE): 26 juli 2015

Mijn favoriete circuit en tevens mijn “thuis” circuit. Ik zag er echt naar uit om daar nog eens goed uit te pakken. Maar, allerlei omstandigheden hebben er voor gezorgd dat mijn goede voornemens de nek werden omgedraaid, jaja, ik ben kwaad, en deze keer ni op mijzelf

Zoals gezegd, den dezen hier 101% gemotiveerd + hard regenen (insiders weten dat dit juist mijn sterk punt is van in de regen te rijden) dan kan ne mens ni anders als top 2 tijden neerzetten in de oefenrace en als eerste over de finish gaan in de kwalificatierace. Zover alles optimaal

Eerste race: altijd op kop gereden maar hoe verder in de race, hoe slechter dat mijn motor begon te draaien zodat ik de eerste plaats kwijt speelde maar toch nog tweede eindigde. Tweede race: zelfde scenario, altijd als eerste gereden totdat de motor kuren  begon te verkopen in de laatste 4 ronden, toch nog een tweede plaats gereden totdat men mij kwam zeggen dat ik een “valse” start zou hebben genomen. Wij hebben dus direkt verhaal gaan halen bij de andere teams, ook bij de piloot die eerste was geworden en die hadden ook niks gezien van een valse start van mijner wege, maar ‘t ja, om het in voetbaltermen te zeggen, den arbitter is baas op’t plein. Ik zou nu nog iets willen zeggen maar ik ga het ni doen, als ge mij verstaat Bully  Resultaat, mijn tweede plaats teruggeschroefd naar de zevende plaats. Derde race: moeten starten vanop de vierde plaats, en dan de wet van Murphy, dan wordt ik toch nog eens in den decor gereden zekers!!! Van de laatste plaats dan toch nog kunnen terugkomen en als zesde finishen was nog het hoogst mogelijkst haalbare

Rechtzetting: bij nazicht op de officiele site op 06/08/2015 ben ik in de tweede race naar de zesde plaats verwezen en niet naar de zevende zoals gedacht

Samengevat, zekers omdat ik zo super gemotiveerd was, een rotweek. Bij dit schrijven op 05/08/2015 is er nog altijd geen officiele uitslag, ik kan dus niet zeggen waar ik nu sta in de rangschikking

Het weekend dat nu komt ga ik een race meerijden van de RACB, dit is om eens te zien waar we nu staan want de top 5 in belgië is de top 10 op het WK.  Hierbij het adres waar ik ga racen

 D354, 59162 Ostricourt, Frankrijk
 

Hahn (DTS): 28 juni 2015

Weer een verre verplaatsing maar we hadden nu een groot voordeel omdat we konden overnachten bij vrienden van ons die daar een hotel uitbaten, no stress dus.

In feite gaat dit een kort verslag worden omdat alles 100% goed verliep. Atijd in de top 2 tijden gereden tijdens de oefenritten. Toen ik aan mijn kwalificatie ronde moest beginnen doken er opeens, en overwacht, een paar extra supporters van mij op en dit gaf mij uiteraard een extra boost zodat ik ook eerste werd. Eerste 2 race’s als eerste gefinisht. In de derde race maakte ik een stuurfoutje zodat ik terug viel naar de vierde plaats, de derde en de tweede plaats had ik vlug terug heroverd maar voor de eerste plaats heb ik moeten knokken omdat daar een toppiloot reed uit de kartwereld, toch nog de derde race gewonnen.

Hahn is dus een bevestiging van mijn goed niveau. Een dankwoord voor mijn trouwe              supporters Wendy & Tony die er tevens ook voor zorgen dat er foto’s op mijn site zijn.

Emsbüren (DTS): 10 mei 2015

Een iets bizarre race omdat er een kart mee reed met een nieuw soort motor, deze reed dus niet mee voor punten in het klassement. Gemakkelijker wijze zal ik deze kart kart X1 noemen.

De verste verplaatsing en ook moederdag + iets recht te zetten na de iets “mindere” prestatie van vorige keer. De mouwkes dus omhoog en alles geven.

De testritten waren omzeggen optimaal, zo ook de kwalificatie races. Altijd in de top 3 tijden gereden maar moest toch 1 kart + de X1 laten voorgaan, het was dus starten vanop de 3é plaats. Na de tweede ronde reed ik al tweede na de X1 en elke ronde vergrootte onze voorsprong nog meer zodat ik tweede eindigde maar dus eerste was in de beide klassementen in de eerste race. De tweede race was in feite een kopie van de eerste, dus in de tweede race terug eerste. De derde race was werkendag,  de nr. 2 in het klassement kwam zwaar aanzetten en ik moest al mijn rennerskwaliteiten aanwenden om hem niet voorbij mij te laten rijden, hierin ben ik dan ook geslaagd zodat ik ook eerste werd in de klassementen in de derde race. 3x eerste, we zitten terug op het elan van verleden jaar

Terug een paar punten gepakt op mijn rechtstreekse concurrent, opzet geslaagd, zo verder doen is de boodschap

Plezant nieuws: heb op 16 mei, bij wijze van test / hoever sta ik, eens meegereden in de ASAF liga, deze word aanzien als de belgische norm van het auto gebeuren, uitslag, maar een 0,3 van een secondje later gefinisht na de eerste, en als ik er dan bij zeg dat deze renner nog onlangs als eerste geeindigd is op EU niveau ben ik zeer tevreden waar ik nu sta

 Emmen (NL): 12 april 2015

Het kon niet blijven duren, van de eerste race verleden jaar tot nu meestal eerste gereden en enkele keren tweede, de race op Emmen is anders uitgedraaid

Zaterdag op de trainingsrace verliep alles goed, altijd in de top 5 tijden gereden, wel de vierde race niet gereden omdat het aan het regenen was

In de eerste race een stuurfout gemaakt wat direkt afgestraft werd, vierde gefinisht maar omdat iemand voor mij strafpunten had gekregen is dit rechtgezet zodat ik in de eerste race toch nog derde werd. De tweede race verliep goed en ik finishte tweede. In de derde race ging het mis. Tijdens de “warm up” ronde ging onverwachts een achterligger voor mij rijden, resultaat, niet meer kunnen bijsturen en een “crashke” tot gevolg. 2 grote “mini” rampen, 1) de kart langs alle kanten beschadigd zodat ik niet meer optimaal kon racen (de kart “trok” bvb. naar links) 2) al was het niet rechtstreeks mijn fout, toch te laat op het checkpoint zodat ik op de laatste rij moest starten (het moet ook héél koud geweest zijn want mijne pappi zag er paars uit in zijn gezicht). Laatste starten met een gehavende kart, dan mag ik toch wel zeggen dat ik het nog zeer goed gedaan heb door zesde te eindigen in de derde race

Conclusie: nog meer focussen om stuurfouten te vermijden maar zekers fouten die niet aan mij liggen vlugger en beter waarnemen en vermijden

Het is nog geen nationale ramp want denkelijk ben ik nog tweede in mijn klasse en in het algemeen klassement, wachten op de officiele rangschikking deze week

Rechtzetting: op 20 april bij het uitgebrachte officieel klassement is het allemaal nog veel beter als verwacht, ik behoud zowel mijn 1é plaats in mijn Iame klassement als zowel in het algemeen klassement.

Genk (BE): 22 februari 2015

16/03/2015:  Sorry voor het late verslag maar ‘t eten stond op  Happy-Grin

Eerste race van het jaar, met nieuwe kart, het was dus uitkijken wat ik kon presteren. Zaterdag tijdens de trainings race ging alles goed al ondervond ik dat het in de bochten wat stroef ging. We hebben dan een paar mechanische aanpassingen gedaan (ander tandwiel, ketting…) waarna alles picobello verliep

Tijdens de kwalificatierondes zeer goed gereden zodat ik op de voorste plaats kon starten voor de competitie race (gaf al veel vertrouwen)

Tijdens de eerste race was ik altijd op achtervolgen aangewezen op de nr.1 totdat deze een stuurfout maakte zodat ik de eerste race toch nog kon winnen. De tweede race was in feite een kopie van de eerste maar dan in omgekeerde richting, nu was ik het die een stuurfout maakte en daarmee tweede eindigde in de tweede race. In de derde race was het Nygel op zijn best, vanaf de start tot de finish eerste gereden, derde race eerste gereden

Ik denk te mogen zeggen dat dit weer een prima resultaat is, niet alleen ben ik de eerste in mijn klasse maar ben ook de leider in de beide klassementen

Zo verder doen over het ganse seizoen dan zal ik terug een schitterend resultaat behalen. Alvast “un grand merci a vous” aan de sponsors, supporters en aan mijne mekanieker  

 

2014

Genk (BE): 16 November 2014

 Nygel algemeen kampioen RK1 & SA 2014

 

Tevens de laatste race van het jaar, daarom dat er een bus ingelegd was om de supporters eens mee te laten genieten van een kartingrace. En inderdaad, het was genieten van Nygel zijn technische rijkunst, ik denk te mogen zeggen dat er geen betere driver was als Nygel, dikke proficiat maat vanwege alle supporters

Verslag

Tijdens de training op zaterdag, en dan nog in de laatste race, problemen met de motor!!!!! Bij nazicht bleek dat de motor naar de knoppen was, miljaar miljaar. Geen probleem voor mij, mijn vader Patrick en onze toptechnieker Christof.  In de “rapte” onze reserve motor monteren, nog een kabel die slecht contact veroorzaakte op het chassis mee veranderen, en klaar is kees (lijkt allemaal simpel maar is het natuurlijk niet!)

Regenweer is altijd een voordeel geweest voor mij , en deze keer was het niet anders, 3x eerste gereden in mijn RK1 klasse

En dan de kers op de taart, 1x eerste en 2x tweede in de SA KLASSE, deze uitslag en een voorsprong in punten voordat de race in Genk gereden werd maakt van mij algemeen kampioen RK1 & SA klasse 2014

Het KRTN racing team is uiteraard ongelooflijk blij met deze topprestatie en wat het allemaal nog mooier maakt, gedaan met een bescheiden budget maar met 101% inzet. Hierbij wil ik nog eens speciaal mijn sponsors bedanken, de supporters, en onze technieker Christof Huibers

Emmen (NL): 05 oktober 2014

Tijdens de kwalificatie race hadden we te kampen met technische problemen, de motor ging niet hoog genoeg in toeren zodat ik maar eerst als achtste finishte. We hebben aan de motor zitten sleutelen en nieuwe kabels (weeral) gestoken en daarna was alles terug in orde

Tijdens de eerste race waren we (weeral) te laat op het circuit zodat ik als dertiende moest starten, min punt. Ne keer mijn stuurkunsten laten zien en van de dertiende plaats direkt opgerukt naar de vierde plaats, daarna 1 voor 1 de overige ingehaald en de eerste race gewonnen

De tweede race verliep in volle regen, laat dat nu juist mijn plus punt zijn, terug als eerste gefinisht

In de derde race was het circuit aan het opdrogen maar er moest nog met regenbanden gereden worden, de derde race gewonnen in mijn klasse maar er finishte wel iemand voor mij in de SA klasse

Daar ik vanaf vorige maand zowel eerste ben in de RK1 als in de SA klasse geef ik hier een kort overzichtje van de gereden races.                       – eerste race: eerste in zowel RK1 als in SA klasse                                                – tweede race: eerste in zowel RK1 als in SA klasse                                             – derde race: eerste in de RK1 klasse, tweede gefinisht in SA klasse            Laat ons ook niet vergeten dat we geen appelen met peren kunnen vergelijken en dat mijn scores in de SA klasse louter een dikke vette bonus is

Samengevat, mijn voorsprong in beide klasses terug vergroot. Effekes geen valse bescheidenheid (ik en het team hebben er hard moeten voor werken), als alles volgende maand in de laatste race van het jaar goed verloopt  …………

Emsbüren (DTS): 07 september 2014

Nieuws op 11/09/2014:

Nygel zijn schitterende uitslagen  (tot nu toe) van dit jaar hebben nog voor heugelijk nieuws gezorgd, momenteel is hij eerste in de 2 klasse’s , zowel in RK1 als in SA. Dikke proficiat gewenst aan ons “coureurke” uit Peutie.

Samen met Emmen de verste verplaatsing

Was nogal een hectisch weekendje, verre verplaatsing, van de baan gegaan op het kartcircuit, stilgevallen tijdens de start, een paar botsingen, maar dan nog…

Tijdens de kwalificatie ronde van de baan gegaan (kan de beste overkomen), toch nog de “pole position” kunnen rijden (kunnen alleen de beste) en ook dank zij hiermee een sterke eerste ronde gereden en de eerste race gewonnen

Tijdens de tweede ronde ging het totaal mis, ik viel stil tijdens de start. Dit zou sowieso leiden tot puntenverlies als er niet op een gegeven ogenblik een paar karts serieus tegen mekaar botsten, resultaat, herstart van de tweede ronde !!! Nygelke in zijn pollekes wrijven en dan toch nog de tweede race winnen

De derde ronde ging van een leien dak, met grote voorsprong de derde race gewonnen

Heb weer gedaan wat ik moest doen maar deze keer was ik door al de omstandigheden toch wel echt moe, en morgen weer school!!! Ik leg mijnen bic neer, volgende keer is’t in Emmen te doen, voorlaatste (en verre)  race

P.S.: nog eens speciale dank aan onze toptechnieker Christof en aan het DFK Team

Hahn (DTS): 06 juli 2014

Op de trainingsrace allerlei aanpassingen gedaan om te zien dat we iets konden verbeteren of om in de toekomst te gebruiken.

Tijdens de oefeningsrace zelf 1 sec.  rapper gereden als de rest, alles verloopt optimaal.

De eerste race gewonnen in mijn klasse en ook eens geprobeerd van eerste te rijden in  het totaalklassement (karts met hoger vermogen) maar dat lukte net niet. De tweede race gewonnen

Derde race:
mijne pappi iets te royaal geweest met het vullen van de olie (hij zou da  beter doen met zijn pinten) zodat de olie tijdens het rijden op mijn uitlaat spetterde en  zo een te hoge rookontwikkeling veroorzaakte, resultaat, uit de race genomen.
Dit is de eerste keer dat ik tweede wordt, schade is nochtans minimaal daar ik maar 1 puntje verlies op de eerste.
Met nog 3 racen te gaan is mijn voorsprong in de eindstand nog altijd riant te  noemen.   Van deze koers onthouden we dat simpele handelingen, die een dagelijkse sleur zijn   geworden, ook  100% goed moeten uitgevoerd worden.
Er is voor ons ook verlof, geen koers in Augustus dus, volgende koers 7 September in Emsbüren Duitsland

Spa (BE): 08 juni

Tijdens de trainingssessie ging alles goed al ging ik “maar” als derde over de finish.
In de eerste race goed gereden, van de zevende plaats opgerukt naar de eerste plaats  en dan mijn eerste plaats in de RK1 weten te behouden, 1é x eerste

Ramp, o ramp tijdens de tweede race.
Motor afgeslagen tijdens de start, nog juist kunnen starten een seconde nadat alle karts mij al voorbij hadden gereden, kenners zeggen dan “game over”, effekes op mijne ‘paspaar’ gezien ofda daar nog Verhaeren opstond en aan een onwaarschijnlijke remonte begonnen, de 1 na de andere kart ingehaald en als eerste gefinishd, een koers die ik van mijn leven niet zal vergeten, 2é x eerste

In de derde race als eerste vertrokken en mijn plaats kunnen behouden tot de eindstreep, 3é x eerste

Samengevat, 3 x eerste waarvan ik onthoud dat ik een onwaarschijnlijke tweede race  heb gereden dat veel vertrouwen geeft voor de rest van het seizoen. Met de helft van  de gereden races heb ik altijd op de eerste plaats gestaan en loop ik altijd iets verder uit, volhouden is de boodschap!

Venray (Ned): 11mei 2014

De eerste 2 races  weer zeer goed gereden en 2x eerste gereden. In de derde race ging het fout, 2x aangereden door een andere kart zodat ik als vierde  over de eindmeet kwam. Dit is echter rechtgezet door arbitrage zodat ik toch nog  tweede  was in de derde ronde (als een kart te hard wordt aangereden door een andere  kart  krijgt deze laatste 10 seconden straftijd)                                                                               Samengevat: 2x eerste en 1x tweede waardoor ik mijn leidersplaats terug iets verstevig.

Volgende race is op het circuit van Spa

Emmen (Ned): 06 april 2014

De tweede wedstrijd en tevens 1 van de verste verplaatsing, meer als 300km.!  De eerste race begon in mineur, daar het “weer” precies ging omslagen hebben we op  het  laatste moment geopteerd om de kart om te bouwen om  voor in regenweer te  rijden. Iedereen  is verplicht om 5 min. voor de koers op de startbaan te staan en door  de aanpassing  waren we niet op tijd, strafmaatregel, starten als laatste, dedjeu*%£°$µ. OK  dan maar, tandje bijsteken en gewoonweg de eerste koers winnen. Super goed  gereden. De tweede koers op hetzelfde elan gereden en ook weer gewonnen. Bij de  derde  koers ging het eventjes mis, in aanvaring met een andere kart wat natuurlijk leidde tot  tijdsverlies en “maar” een tweede plaats.                                        Samengevat: 2x 1é en 1x 2é, in de algemene rangschikking blijf ik hierdoor natuurlijk  nog  altijd op de eerste plaats staan, alles verloopt beter als voorzien. Tijd om af te  sluiten, het  is nog lang rijden naar huis.

Genk (BE): 23 maart 2014

Voor al mijn supporters, ik ben den dikste, de grootste en den beste!       Goed weer, slecht  weer, de 3 koersen in mijn klasse gewonnen! Momenteel ben ik de  numero uno in mijn klasse, ben momenteel te zat om meer uitleg te geven, zweven, zweven.  De volgende keer zal ik misschien iets bescheidener zijn, Monaco here I come